Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın yaratılışından bahseden Nisa suresi 1. ayeti açıklar mısınız?
Soru DetayıNisa Suresi 1. ayette “ve halaga minhâ zevcehâ” denilmektedir.
– Burada Hz. Âdem’e atıf yapılıyorsa neden müennes zamir (dişil zamir) kullanılmıştır?
– Tefsiri Hz. Âdem’den Hz. Havva yaratıldı biçiminde yorumlayanlar, bu dişil zamiri nasıl açıklamaktadırlar?
Değerli kardeşimiz,
“Ey insanlar! Sizi tek bir nefisten yaratan, ondan da zevcesini var eden ve her ikisinden bir çok erkekler ve kadınlar türetip yayan Rabbinizden korkun ve yine O’nun adı ile birbirinizden dilekte bulunduğunuz Allah’tan sakının, akrabalık bağlarını kesmekten de. Şüphesiz Allah, üzerinizde tam bir gözetleyicidir.”(Nisa, 4/1)
“Ey insanlar! Sizi tek bir nefisten yaratan..,”
“Tek” kelimesinin müennes “te”si ile gelmesi “nefs” kelimesinin müennesliği dolayısıyladır. Nefs kelimesi ise kendisiyle müzekker (eril-erkeklik) kast olunsa dahi, müennes (dişil-dişilik) gelir. Bununla birlikte günlük konuşmada: “Tek bir nefisten” şeklinde gelmesi de mümkündür. O takdirde mana kastedilerek bu şekilde (müenneslik “te”si olmaksızın) söylenmiş olur. Bunun böyle gelmesine sebep, nefs ile Âdem (a.s)’ın kast edilmiş olmasıdır. Bunu Mücahid ve Katade söylemiştir.
“Türetip yayan” buyruğunun anlamı yeryüzünde dağıtıp yayan, demektir. Yüce Allah’ın;
“Etrafa saçılmış kıymetli yaygılar vardır.”(Gâşiye, 88/16)
buyruğunda kullanılan kelime de aynı köktendir.
“Her ikisinden” yine kasıt, Hz. Âdem ile Hz. Havva’dır. Mücâhid der ki “Hz. Havva Hz. Âdem’in en alttaki kaburga kemiğinden yaratılmıştır.” Hadis-i şerifte de:
“Kadın eğri bir kaburga kemiğinden yaratılmıştır.” diye buyrulmaktadır. (Buhârî, Enbiyâ 1, Nikâh 80, Müsned, V, 8)
(bk. İmam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, Buruç Yayınları: 4/546-547)
İlave bilgi için tıklayınız:
– Hz. Havva kaburga kemiğinden mi yaratılmıştır?
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet
Yorum gönder