Günah işleyip tövbe eden kişi ile hiç günah işlememiş kişi bir mi?

Soru Detayı

– Hiç zina günahı işlememiş biri ile zina günahı işleyip Nasuhi tövbe eden kişi aynı mıdır? Yani bu konuda kendini koruyan kişinin bir farkı yok mu Allah katında, çünkü o kendini korumuş?
– Bir de zina günahı işlemeye imkanı olan bir kişinin kendini koruması ile zina günahı işlemeye imkanı olmayan bir kişi aynı mı?  Mesela ben çirkinim bana hiçbir kız teklifte bulunmadı aksine sürekli dalga geçtiler benle o yakışıklı biri aynı mıyız?
– Ya da ben imkanım olsa eskiden hep zina yapmak isterdim lise döneminde ama çok çirkinim diye yapmadım Allah bana bu konuda ecir yazar mı?
– Ben lisede yakışıklı olmasına rağmen bu zina günahına gitmeyen biri ile denk miyim?
– Ya da lisede imkanı olduğu için zina yapan ve sonra tövbe eden bir kişi ile zina yapmak istemesine rağmen çirkin olduğu için zina yapamayan ben aynı mıyız?

Değerli kardeşimiz,

Esas olan günaha girmemektir, koruyucu hekimlik gibi günahtan uzak durmaktır. Ancak işlenen günahların da tövbesi ve affı mümkündür.

Bununla beraber, “hiç günah işlememiş” ifadesi nerdeyse imkânsız gibidir. Peygamberler dışındaki herkes küçük günah da ola işlemiş olabilir. Peygamberler için günah ifadesi yoksa da zelle tabir edilen hatalar vadır, bu nedenle hiç hata yapmamış kimseler değillerdir.

“Hiç zina günahı işlememiş biri ile zina günahı işleyip Nasuhi tövbe eden kişi aynı mıdır?” sorusu işin başka bir yüzüdür. Nokta vuruşludur. Onun için burada şunu söyleyebiliriz ki; bu meselenin değişik açılardan farklı sonuçları olabilir. Mesela;

a) Günahların tövbelerle silinmesi için, ilgili günahın tövbenin formatına uygun olması gerekir. Büyük günahlar, ısrarlı günahlar, kul hakkı gibi unsurlar tövbenin kabul olup olmamasında büyük rolü vardır.

Bu tür günahları hiç işlemeyen kimsenin tövbe eden kimseden daha kârlı olduğunu söylemek mümkündür.

b) Şartlarına uygun bir tövbenin makbul olmaması düşünülemez. Fakat kişi yaptığı tövbenin kabul şartlarına uygun olup olmadığını ölünceye dek tam bilemez. (Geniş açıklamalar için bk Gazali, İhya, 4/14-34)

Ayet ve hadislerde tövbeyi öven ifadeler yanında, günahtan uzak durmanın faziletini gösteren ifadeler de vardır. Bunlar, terğib-terhib yani cennet yoluna teşvik ve cehennem yoluna sapmaktan korkutmayı esas almaktadır.

c)“Rabbiniz kendine rahmeti yazmıştır ki, sizden kim cehaletinden ötürü kötü bir iş yaparsa, sonra da tövbe edip istikametli bir yol tutarsa, şüphesiz bilsin ki Allah çok bağışlayandır, çok merhamet sahibidir.”(Enam, 6/54)

“Günahtan tövbe eden kimse hiç günah işlememiş gibidir.”(İbn Mace, 4250)

Bu ayet ve hadis gibi birçok ayet ve hadislerde bu manaya işaret edilmiştir.

Not: Bu konunun diğer bir yönü vardır ki çok önemlidir. Günah işlemek ister af edilsin ister affedilmesin, Kâinatın Sultanı Yüce Yaratıcı’ya karşı bir isyandır, bir saygısızlıktır. Bunu unutmamak gerekir.

Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet

Yorum gönder

You May Have Missed